marilah jadi sahabatku...

KARNIVAL U I

.

Voting

Friday, May 21, 2010

MeNinggal Dunia?

ibu memang takut mati..sebab ibu rasakan illmu islam dan iman ibu masih belum cukup sebagai titian menuju hari akhir..takut jika menuju ke jalan yang salah..
tetapi jika tersurat..siapalah kita untuk menentukannya..kita hanya layak merancang..
hanya sepuluh hari bakal tiba ulangtahun kelahiran Nayli...
memang teruja tahun pertama untuk ibu menyambut hari lahir anak walau sudah dua kali melahirkan..baru tadi di pejabat ada orang bertanya pada ibu tentang anak.."saya ibu anak dua...sulung aruah,hidup sorang"..patutkah jawapan ibu itu di kira salah?katanya:"anak hang sorang saje yang hidup bagitahu sahajalah anak hang ada sorang jer"
panas hati ibu..bukannya dia tanya berapa orang anak hang yang hidup
..barulah betul jawapan dia tu..eeee geram..
Aruah Sharifah Qistina a.k.a kakak Nayli..meninggal pada umur 8 bulan hidup bukannya lapan bulan dalam perut,,aruah sudah dapat berjalan pada malam terakhir dulu..takkan sekelip mata kita sebagai ibu bapa nak melupakan anak itu dengan mengatakan dirinya tak pernah wujud..
saat kelahiran tetap terasa kesakitannya sudah semesti tak dapat ibu lupakan.apatah lagi saat melihat anak bertarung nyawa ke akhir nya..

bila berkata tentang aruah ramai yang tertanya-tanya sebab dia meninggal dunia..
nak di beritahu pun susah..
mehlah ibu citer sikit yer..
malam 21julai 2008...Qistina menangis ketakutan di dalam bilik tidur kami..ibu pun tak pasti apakah sebabnya..ibu membaca ayat kursi di telinganya..tangisannya tetap ada.nak kata kembung pun tidak,opah yang terdengar suara Qistina muncul di muka pintu..Qistina turun ke tingkat bawah..rupanya dia nak main..malam tu jugak Qistina tunjuk yang dia dah boleh berjalan..seronok Qistina malam tu..ibu tak tahu malam itu adalah malam terakhir kami bersama..jam dah hampir pukul 1 pagi ibu paksa Qistina tidur..ayah dah lama tidur sebab pada malam tu ayah demam,makan ubat yang menyebabkan mengantuk.
ibu yang tak sedap hati kuncikan jam penggera pukul 2.30 pagi..
tiba-tiba ibu tersentak dari tidur,terkejut sangat ..ibu intai Qistina..Ya ALLAH anak ibu dah berbuih bercampur darah di mulut dan hidungnya,,ibu menjerit sekuat hati memanggil ayah..beberapa minit kemudian jam penggera ibu berbunyi..tepat jam 2.30 pagi,ayah meluru menjerit memanggil opah dan atuk..
atuk segera membawa kami ke hospital..kalaulah ibu lakukan CPR pada masatu..
dalam perjalanan ke hospital,berbagai ayat ibu ucapkan di telinga Qistina..sehinggakan ibu meminta ibu di tukarkan tempat dengan Qistina waktu itu..sampai di wad kecemasan,semua doktor dan nurse buat apa yang patut.ibu dihalau duduk di tempat lain,ibu bertegas nak berdiri di sebelah Qistina..ayah pada waktu itu dah tak bermaya,meraung-raung,.ibu kuatkan semangat bila lihat ayah macam tu..Ibu berkata dalam hati supaya selamatkanlah anak ku ini...tetapi hanya Allah yang menentukannya..


selamat dilahirkan pada : 19 november 2007(9 zulkaedah 1428)
telah dilahirkan di : hospital kajang pada jam 6.32p.m hari isnin
telah kembali ke rahmatullah : 22 julai 2008(19 rejab 1429)
di unit kecemasan hospital kajang pada jam 3.15a.m hari selasa

doktor kata aruah sihat walafiat
tiada jawapan ..
HANYA KEHENDAKNYA MENENTUKAN TAKDIR INI..
TELAH TIBA AJAL YANG DIJANJIKAN.
apapun ibu bersyukur di beri peluang walau seketika..


ibu diceritakan kembali..saat Qistina nak dimasukkan ke liang lahad ,ibu pengsan dan hampir masuk ke liang lahad itu..tetapi sempat di sambut..waktu Qistina diambil dari pelukan ibu, berat rasa hati ini nak lepaskannya..ibu peluk cium walau ibu tahu itu hanyalah jenazah..dulu ibu takkan dapat tahan bau jenazah atau bau minyak kapur barus,mesti pening ,sesak nafas ataupun muntah...tapi semasa peluk Qistina ibu rasakan itulah bau yang paling wangi..sungguh ibu tak sangka..
setiap detik ibu tatap gambar Qistina,,ibu masih merinduimu sehingga kini sayang,,
 
AL FATIHAH..
ALHAMDULILLAH DI ATAS SEGALA KEhendak MU YA ALLAH
Aku tetap insan yang lemah..

'

11 comments :

  1. ya allah..sebak mama membaca kisah qistina ni, mama dpt rasakan sehingga ke tulang hitam saat2 memilukan itu bila cahaya mata kesayngan kite akan pergi meninggalkan kite apatah lg dlm keadaan yg ibu QisQas alami itu..mama harap ibu tabahkan hati kay,seme yg blaku ada hikmah dsebaliknya,semoga roh arwah dcucuri rahmat,aminn

    ReplyDelete
  2. kamu ibu yg tabah...jgn fikir ape org nak kata. tempat arwah di sana sudah pasti

    ReplyDelete
  3. ermm sedihnya kelu sangat lidah ni ya allah tak boleh nak gambarkan semua ini hanya orang2 yang kuat sahaja di beri ujian,...harap ibu tabah dan ada hikmahnya semua ini

    ReplyDelete
  4. terima kasih u all kerana memahami..sehingga ke hari ini terbayang saat akhir itu..

    ReplyDelete
  5. mmg sedih mengenangkan org yg kita syg telah pergi wat selama2nya..semoga ibu QisQas tabah menghadapi dugaan ini...tuhan lebih menyayangi arwah qistina..dan tempatnya sudah pasti di syurga.

    ReplyDelete
  6. Ya Allah,sebaknye baca entry ni...sabar n tabahnya ibu hadapi smua ni...insyaAllah ada hikmahnya...Qistina tggu ibu dipintu syurga..insyaAllah....tiba2 rasa rindu sgt kt baby mommy kt umh....

    ReplyDelete
  7. salam ibu qisqas..pngalamn kita agak sama, cuma bezanya anak saya meninggal diusia 1tahun 3 bulan, masih belum boleh berjalan dikala itu..pergi meniggalkan kami sekeluarga pada hari selasa pagi.. mmg masa tu keadaan dia mmg tidak sihat, demam, tapi x sangka pulak, pagi tu dia akan meninggalkan kami..lahir pada hari selasa jugak jam 10.20 pagi dan meninggal pada hari selasa jugak jam 10.30 pagi..masa tu hanya tuhan ja yg tahu..betapa luluhnya hati saya..ya allah..rasa mmg tak sanggup nak tempuh saat itu..dgn keadaan saya yg tgh mengandungkan anak yang kedua..pagi besoknya keaddan saya sgt blur..saya crik botol susu..nak bancuhkan susunya..ya-allahh..mmg tak terkata dan terucap..tapi alhamdulillah setelah sebulan 2 hari dia meninggal kami.. kami..tuhan yang maha berkuasa menggantikan seorang cahaya mata perempuan jugak..nurin qasrina..dia lah permata hati kami sekarang.. bila org anya, anak berapa? saya jawab ja..anak 2, sorang dh meninggal, tinggal sorang ni aja..bila tanya pulak, sakit ka? ya..demam panas..tu aja jawapan yg termampu saya katakan.. buat nurin alaina, semoga rohnya dicucuri rahmat..al-fatihah

    ReplyDelete
  8. mama Qasrina:same kiter..sebulan selepas pemergian aruah,ibuQisQas disahkan mengandungkan Nayli..alhamdulillah..rezeki darinya..
    semoga kita bertemu aRUAH anak kiter di sana..insyallah..

    ReplyDelete
  9. saya sungguh bersimpati bila baca entry ni.saya pernah alami jg..tp tak sehebat ibu QisQas dan mamaQasrina..anak saya (abg kpd Dalila)meninggal disebabkan doktor Gov yg cuai..masih dalam kandungan 5 bulan. tak pernah2 saya gi check dgn dokt gov..tp hari tu (dah benda nak jadi jgk kot) boleh masuk ke GH pulak..dek kerana panik bila saya 'tumpah darah'..terus hubby call 999..tu lah 1st time saya jumpa doktor gov kt GH..biasa kat private. tak sangka pulak terus dia tarik2 baby saya keluar mcm tu jer..nasib tak keluar..(doktor tu sangka baby dah mati, sbb tgk darah saya byk sgt keluar)dah siap tarik buang ketul2 darah..baru dia scann perut saya..bayang kan apa perasaan kita bila tgk anak kita sedang bergerak2 lagi kaki dan tangan masa tu..doktor tu tergamam jap..pastu dia ckp.."eh..baby you still alive.."30 minit pastu saya pun rasa kontarksi dan 2kali teran terus keluar baby saya yg masuh dalam kantung..kesian dia(baby)..dia kuat tp doktor tu berlagak pandai..tak mau scann dulu..5 bulan pastu baru saya menangandungkan Arifa Dalila.
    mmg fobia sampai skrg nak msk GH..

    ReplyDelete
  10. to ibu arifa..
    mesti perit hati masa tu kan.bayi yang kita tunggu meninggal kerana kecuaian orang lain..mungkin bukan rezeki lagi..tp ..eeee geramnyer.masa ngandungkan Nayli thun leps pun sy ada bleeding jugak.berketul melekat di peha..hubby n mk mertua dak kalut,tp sy prnah trbaca,jika segera baring dan bertenang,insyaallah semua selamat.lpstu trus pi bhgn kecemasan gov..tggu punyer lah lama..dengan selambanyer sy baring di kerusi menunggu...takut sgt hilang kandungan tu..sy pun takut dgn hspital gov skg ni..sambil lewa lah kan..mungkin diorang bersebab wat perangai mcm tu kot..doc skg ikut fakta jer..bkn ada pengalaman sgt pun..sy selalu kna tempias,,yelah sy mgandung,umur muda..diorang lg berumur, apapun,,segalanya sudah termaktub di dalam perjanjian kita dengan Allah..

    ReplyDelete
  11. salam...sebak saya baca kisah awak...
    tak tau la mcm mana klw saya kat tempat awak...

    ReplyDelete

MaRI-mAri