marilah jadi sahabatku...

KARNIVAL U I

.

Voting

Saturday, December 8, 2012

POLIGAMI...SUAMIKU?.. YA TUHAN...

Siapa yang suka berpoligami angkat tangan..hahahaha..Isteri Mana ada yang suka pada mulanya berpoligami ni..termasuklah saya si Ibu QisQas ni..
tajuk entry kalini sangatlah suspend je kan. Memang minta dijauhkan..Di pejabat kami bersembang sesama rakan sekerja..Ada yang berkata "Rugi kak kalau taknak berpoligami..akak bagi akak akan dapat PAYUNG EMAS".. hahaha,.."payung emas lah sangat kalau hati ni sakit,tak redho , asyik simpan dendam,asyik marahkan suami.takke lagi dapat DOSA jer macamtu.".Ibu belajar mengenai poligami itu di Madrasah dulu.Ibu memang anti kepada wanita-wanita yang merampas suami orang ni..tapi Ibu bukan anti POLIGAMI ok..

SEbenarnya poligami disyariatkan untuk membantu kaum wanita yang lain terutamanya ibu tunggal.tetapi zaman sekarangni alasannya dah lain.

~bini dah gemuks(walhal si suami punyer kojer-tak sempat setahun lepas pantang sudah mengandung lagi)
~bini sibuk dengan anak(udah suami tak menolong-tahu buat anak je)
~bini sibuk bekerja(udah suami tak mampu settle payment 100%)
MACAM-MACAM LAGI ALASAN SI SUAMI ZAMAN SEKARANG NI..
PADAHAL SEMUA ITU BERPUNCANYA DARI SI SUAMI SENDIRI

Siapalah Ibu ni nak menghalang poligami itu terjadi..Suami kita sebenarnya bukan hak kita sepenuhnya pun.Jika sudah tertulis oleh Allah begitu maka begitulah jadinya..

Ibu cuma mampu berpesan kepada ayah a.k.a suami ibu.."jika nak menambah bini sila-silalah lupakan isterimu ini..daku tidak sanggup berkongsi kasih dan tidak sanggup menambah dosa"
memanglah meminta dilepaskan itu berdosa..tetapi jika demi kebaikan pada masa itu diharuskan..
sebab ibu tahu ibu tak mampu nak teruskan kehidupan jika menghadapi situasi ini..
KENAPA tak boleh?..sebab ibu hanyalah manusia biasa ..masing-masing tahu kelemahan diri sendiri.Demi mengelakkan hati lebih menderita usahlah diteruskan..walau sayang itu sangatlah kuat..
TERUSKANLAH dengan redho MELALUI KEHIDUPAN TANPA SUAMI DI SISI ALLAH ..

p/s : lebih tenang melalui kehidupan tanpa suami dari melalui kehidupan dengan suami yang dikongsi..

wahai wanita yang sudah berpoligami tahniah kerana anda berjaya tabahkan diri..buat yang lain jika sama mcam ibu ini teruskanlah kehidupan dengan anak-anak tersayang  bersama mak ayah (jika masih hidup) dengan lebih tabah..



No comments :

Post a Comment

MaRI-mAri